dinsdag 24 september 2013

Wist je dit al over eieren?

Door een ei te eten, krijg je snel en efficiënt vitamine B, proteïnen en heel wat andere voedingsstoffen binnen, terwijl je veel minder snel zal grijpen naar snoep of snacks door het langdurig volle gevoel.
Ondanks het slechte imago dat eieren hebben op vlak van hartgezondheid, zijn experten het eens dat ze een goede aanvulling zijn op een evenwichtig eetpatroon.

Hoe moet het nu: eieren bewaren in of buiten de koelkast?
In de supermarkt staan de eieren gewoon in de rekken en niet in het koelvak. Eens thuis worden ze meestal toch in de koelkast geplaatst.

Wat is nu het beste: eieren in de koelkast bewaren, of niet? De Daily Mail trok op onderzoek
Redenen om de eieren in de koelkast te bewaren

- om temperatuurschommelingen te voorkomen (niet in de deur plaatsen)
- om voedselvergiftiging te voorkomen
- om salmonella tegen te gaan (ook al wordt het zelden aangetroffen in eieren)
Een Texaanse studie steunt deze visie, eieren worden het best bewaard tussen 0,6 en 2,2 graden als je ze heel lang wil bewaren. Dat is uiteraard kouder dan kamertemperatuur, maar ook kouder dan de gemiddelde koelkast.

Redenen om de eieren niet in de koelkast te bewaren:
- om misbaksels te voorkomen: een koud ei zou minder goed mengen met andere ingrediënten
- door ze in het eierbakje te leggen, worden ze door elkaar geschud en komen minieme barstjes in de schaal
- Eieren mogen niet te warm worden, wat betekent dat ze moeten bewaard worden bij 'minder dan 20 graden'. Wat zo ongeveer overal is, behalve tijdens een hittegolf.

Het verdict:
Om voor eens en voor altijd, liet de Daily Mail twee dozen eieren naar een voedingslabo sturen. Daar werden de eieren twee weken bewaard, één doos op kamertemperatuur en één doos in de koelkast op 6 graden. De eieren werden in tussentijd verschillende keren getest op schadelijke stoffen zoals salmonella, E.coli, listeria en nog wat andere bacteriën.

Alle stalen bleken exact hetzelfde. Er was dus geen verschil tussen eieren die in de koelkast of buiten de koelkast werden bewaard: alle eieren waren bacterievrij.

"Er is geen voordeel om de eieren in de koelkast te bewaren", concludeert Jay Tolley die de voedingstest uitvoerde. "Mensen hebben de gewoonte te veel in de koelkast te bewaren dat er niet thuishoort", klinkt het nog. Behalve dus tijdens een hittegolf, gewoon voor de zekerheid.

Hou ze in het doosje
Zet je de eieren toch in de koelkast, dan bewaar je ze beter in hun kartonnen doosje: zo koelen ze trager af en lopen ze minder kans op beschadiging.

Waar bewaar jij je eieren, (ik buiten de koekast) en ga je dat veranderen na dit artikel? (ik niet) behalve tijdens een hittegolf

6 opmerkingen:

  1. leuke weetjes, ik heb nu gehoord dat een ei weer niet zo slecht zou zijn voor je hart of cholesterol als dat ze eerst wel beweerden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bewaar de eieren in het eierdoosje in ..de frigo. Gewoon omdat er daar een constante temperatuur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bewaar ze in de koelkast en ga dat blijven doen :-) Bij mijn ma (indertijd) lagen de eieren in zo'n ijzeren eiermandje dat gewoon in de keuken stond en niemand is er ooit ziek van geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ah ja ik heb ze ook in de koelkast...
    je geeft me wat om over na te denken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo bewaar ik ook onze eieren, in hun kartonnen doosje in de koelkast en ben nu niet direkt van plan om dat anders te gaan doen ... ;-)

    Groetje ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Liliane!

    Ik hou mijn eitjes altijd in de koelkast en zal dat ook blijven doen al zoveel jaren en ik denk dat ik vlug in mijn oude gewoontes zal hervallen. Doe het al 44 jaar zo en heb nog nooit een slechte ei gehad en nu we zelf kippen hebben doe ik ze zeker in de ijskast!
    Nog een gezellige avond, Annemarieke, x

    BeantwoordenVerwijderen