dinsdag 25 februari 2014

Slakken in de tuin

Denk niet het is nog te vroeg, want in onze tuin zijn ze al goed aanwezig.

Of je nu van dieren houdt of niet: slakken worden meestal niet echt met open armen ontvangen in een tuin.
Van zodra de lente doorbreekt zijn ze echter weer paraat


Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" begin ik mijn slakkentocht van af nu s'avonds gewapend met pillicht en slakkenval (potje bier diervriendelijke manieren)

Belangrijk is trouwens dat je op tijd begint met het bestrijden van deze beestjes


Om af te sluiten nog enkele tips uit grootmoeders tijd. Geen ingewikkelde slakkenvallen of giftige poedertjes dus, maar wel een paar makkelijke tips. Zo kan je bijvoorbeeld koffiegruis rond de planten strooien of thee maken van look en deze rond de plantjes gieten. Noch look, noch koffie behoren namelijk tot het lievelingseten van
Zout strooien ten slotte is nog zo'n advies . Nochtans mag je dit niet doen, want de slak zal hierdoor een echte lijdensweg tegemoet gaan (en da's natuurlijk ook niet de bedoeling). Bovendien kunnen ook andere dieren en zelfs je planten last hebben van zout, waardoor je dit dus beter niet gebruikt!

2 opmerkingen:

  1. Bedenk ook dat er maar een beperkt aantal soorten zijn die van je planten eten. Veel andere soorten leven van ander voedsel en verrichten heel 'nuttig' werk door dood materiaal op te ruimen en als voedingsstof aan de bodem toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer schelpenzand,boomschors ... alles wat randjes heeft waar ze moeilijk kunnen overklauteren. Maar bij de hosta's (en ik heb er redelijk veel) strooi ik slakkenkorrels. Doe ik het niet dan zijn ze in de kortste keren kaal gevreten.Ik heb ook al slakken ontdekt in de tuin,zucht!!

    BeantwoordenVerwijderen