donderdag 5 november 2015

Herfst

We kunnen er niet omheen: het pompoenseizoen is begonnen.
De hele herfst en winter kunt u ze op het menu zetten en zo profiteren van de vele gezondheidstroeven van deze groente. Pompoenen en uw gezondheid Alle pompoen zijn caloriearm, zolang u ze maar niet met tonnen olie of boter bereidt.
Pompoenen bevatten vrij veel vezels en allerlei soorten minerale zouten. Vitamines zitten er niet zo veel in, behalve dan folaten (vitamine B9).
Dé grote troef van pompoenen is hun hoge gehalte aan bètacarotenen, antioxiderende stoffen die ook omgezet worden in vitamine A. Hoe feller oranje het vruchtvlees is, hoe meer ze er bevatten.
Dat is ook de reden waarom u ‘s winters zo vaak mogelijk pompoenen moet eten.

Pompoen: ook de zaden zijn bruikbaar!
Pompoenzaden bevatten veel minerale zouten en vooral veel magnesium, fosfor en koper. Er zitten ook vitamines van de B-groep in.
Gooi de zaden van uw pompoenen dus nooit weg! Spoel ze in een zeef, leg ze op een vel keukenpapier om ze te laten drogen en berg ze op. U kunt ze later dan in de oven of in een pan roosteren. Schud ze dan wel regelmatig op. Pompoenzaadjes zijn lekker als knabbelhapje, maar u kunt ze ook gebruiken in een risotto, in pasta, salades, groenten en in taarten in plaats van pijnappelpitten.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb een keer pompoensoep gegeten maar was er niet echt enthousiast over. Brood met pompoenpitten vind ik heerlijk. Ik eet nog maar 1x per week brood, en dat moet het vooral lekker zijn.
    Nooit gedacht dat pompoenen zo gezond waren!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In deze periode maak ik liters pompoensap en iedereen is er dol op.De ene keer gekruid met curry , dan weer met paprika.Ik geef er elke keer een andere toets kruiden aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk, ik ben gek op pompoen, ik eet ze elke week wel een keer

    de pitten bestrooi ik met wat zout en knabbel ze later open :-)
    lekker:-)

    BeantwoordenVerwijderen